Ronda
Patrol - croqui, 2018, ink on paper, 21 x 29,7 cm

Patrol

The security guards will patrol the exhibition space one only time, checking the whole area. The service will be provided during the institution's opening hours or the opening hours of the exhibition.



--

To maintain order in a given space, patrolling is a preventive practice in which security guards, police officers or other security professionals periodically inspect a perimeter, circulating through it attentively, on patrol, acting to prevent any accidents. For a more effective method to safeguard the beneficiaries, we from Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. offer a new service that makes a big difference for patrolling art institutions.

Just like as in routine patrols carried out by other professionals, in Patrol the security guards also walk vigilant around the area. Although, the difference is to use the whole business day of the institution to perform one only patrol. Like this, the speed of the action (s) will be measured by the total perimeter of the exhibition space (d) over the institution's business hours or exhibition opening hours (t). (s = d/t)

Their slow movement and the long fixation of their gazes on the exhibition space is thus comparable to a panopticon. When their time is up, security guards are placed in an unknown area, which produces doubt as to whether or not they must observe everything around them, and yet makes them ostentatiously present for a prolonged period, coercing risks that could exist in their absence.

35ª Bienal de São Paulo - coreografias do impossível [curadoria: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel; assistência de curadoria: Matilde Outeiro, Sylvia Monasterios, Tarcisio Almeida], 2023, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, SP [vídeo: Enrico Verta / Fundação Bienal de São Paulo]

Ronda

35ª Bienal de São Paulo - coreografias do impossível [curadoria: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel; assistência de curadoria: Matilde Outeiro, Sylvia Monasterios, Tarcisio Almeida], 2023, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, SP [fotos: Iza Guedes / Fundação Bienal de São Paulo]

Ronda

35ª Bienal de São Paulo - coreografias do impossível [curadoria: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel; assistência de curadoria: Matilde Outeiro, Sylvia Monasterios, Tarcisio Almeida], 2023, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, SP [fotos: Iza Guedes / Fundação Bienal de São Paulo]

Ronda

35ª Bienal de São Paulo - coreografias do impossível [curadoria: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel; assistência de curadoria: Matilde Outeiro, Sylvia Monasterios, Tarcisio Almeida], 2023, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, SP [fotos: Iza Guedes / Fundação Bienal de São Paulo]

Ronda

35ª Bienal de São Paulo - coreografias do impossível [curadoria: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel; assistência de curadoria: Matilde Outeiro, Sylvia Monasterios, Tarcisio Almeida], 2023, Pavilhão Ciccillo Matarazzo, São Paulo, SP [fotos: Iza Guedes / Fundação Bienal de São Paulo]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Ronda

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [texto crítico: Leno Veras], 2021, Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP [30ª Edição do Programa de Exposições] [fotos: Tadáskía]

Festival Artes em Rede, 2019, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ [vídeo: Festival Artes em Rede]

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [vídeo: Maria Clara Boing, Antonio Gonzaga Amador]

Ronda

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [fotos: Silvana Marcelina]

Ronda

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [fotos: Edmilson Gomes]

Ronda

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [fotos: Silvana Marcelina]

Ronda

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [fotos: Edmilson Gomes]

Ronda

Trans-In-Corporados [seleção: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], 2018, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ [fotos: Silvana Marcelina]