Foto da Joana Santos programando

Clients

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda., an award-winning reference and widely published in specialized publications, has served important institutions since its existence, such as Museu de Arte do Rio, Centro Esportivo e Educacional Golfinhos da Baixada, Bienal de São Paulo and the commercial gallery of the Eiffel Building. Please check below.

Exhibitions

2024

. Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.: nem profissional, nem sênior [individual exhibition] [curator: Carolina Rodrigues], Casa França-Brasil, Rio de Janeiro, RJ
. Traveling exhibition - 35th Bienal de São Paulo - choreographies of the impossible [curatorial team: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel], Sesc Rio Preto, São José do Rio Preto, SP
. Prefiro não [I prefer not] [organized by: João Livra, Silvio de Camillis; text: Maya Messina], QUASE, São Paulo, SP
. Brotar [Sprout] [curator: Shannon Botelho], Porongo, Rio de Janeiro, RJ

2023

. 35th Bienal de São Paulo - choreographies of the impossible [curatorial team: Diane Lima, Grada Kilomba, Hélio Menezes, Manuel Borja-Villel], Ciccillo Matarazzo Pavilion, São Paulo, SP
. Vidro [Glass] [solo presentation by Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.], Museu Paranaense, Curitiba, PR
. Virada Cultural, Biblioteca Mário de Andrade, São Paulo, SP
. Centro Cultural São Paulo [solo presentation by Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.] [curatorial team: Maria Adelaide Pontes, Guto Ezek / Victor Hugo de Souza], São Paulo, SP
. Baixa estima [Low self-esteem] [solo exhibition by Cicero Costa], Q U A S E, São Paulo, SP

2022

. ArteRita: multiples fair, Ateliê Cidade Baixa, Rio de Janeiro, RJ
. O que restou de ontem [What's left of yesterday]: interventions at Museu da República [curatorial team: Beatriz Pimenta, Ivair Reinaldim, Stanley Vinicius, Dinah de Oliveira, Preta Evelin, Mayara Marques], Museu da República, Rio de Janeiro, RJ
. Annual Auction: Special edition Pivô’s 10th anniversary, Pivô Art & Research, São Paulo, SP, https://leilaoanualpivo.org.br/
. I International Seminar on Cultural Mediation at Sesc RJ, Sesc Flamengo, Rio de Janeiro, RJ
. Sala Compacta [Compact room] [curator: Gilson Plano], Museu de Arte de Goiânia, Goiânia, GO, https://salacompacta.escalas.art
. A parábola do progresso [The parable of progress] [curator: Lisette Lagnado; assistant curators: André Pitol, Yudi Rafael], Sesc Pompeia, São Paulo, SP
. Campo Aberto [Open Field] [curator: Tiago Sant'Ana], Pivô Art & Research, São Paulo, SP
. Por enquanto: os primeiros quarenta anos [For now: the first forty years] [curator: Alan Adi], Centro de Artes UFF, Niterói, RJ
. 11º Salão Nacional Victor Meirelles [11th Victor Meirelles National Exhibition] [curator: Juliana Crispe; selection team: Cristiana Tejo, Fernanda Magalhães, Juliana Crispe, Luciara Ribeiro, Paulo Miyada, Ricardo Resende], Museu de Arte de Santa Catarina, Florianópolis, SC
. arte_passagem [art_passage] [general coordination and curatorial team: Ilê Sartuzi, João Paulo Quintella, Matheus Chiaratti, Pedro Zylbersztajn; text: Felipe Molitor], Eiffel Building, São Paulo, SP
. Veza 02 [with Mery Horta], SOUTH SOUTH, A Gentil Carioca, https://south-south.art/portfolio-item/a-gentil-carioca/
. ABRE ALAS 17 [with Mery Horta] [selection and curatorial team: Pollyana Quintella, Deri Andrade, Maxwell Alexandre], A Gentil Carioca, Rio de Janeiro, RJ
. Saravá - GAS 2022 Project, Anita Schwartz Gallery, Rio de Janeiro, RJ

2021

. Beco residency [organized by: Busca, Chancko Karann, Emanuela Boccia, Felipe Rezende, Patrícia Martins], Beco dos Artistas, Salvador, BA
. Ver-Ão [Summer] [curator: Alexandre Sá], OASIS, Rio de Janeiro, RJ
. Circuito Latino-Americano de Arte Contemporânea [Latin American Circuit of Contemporary Art] [curatorial team: Charlene Cabral, Diego Groisman], Casa de Cultura Mario Quintana, Porto Alegre, RS
. Suspeite [Suspect] [curatorial team: Alex Tso, Marcel Diogo, Ramo, Yoko Nishio], Equinox Fair, Diáspora Gallery, Latin America, feriaequinox.com
. VERSOTRAUMA [solo exhibition by Igor Vidor; curator: Viviane Tabach; participation: Jaime Lauriano], Haus der Statistik, CO-RE, Berlim, DE
. on the shoulders of giants [curator: Raphael Fonseca], Nara Roesler Gallery, New York, USA
. Intervenções [Interventions] [performed during the extension project Intervenções: arte contemporânea nos museus do Estado do Rio de Janeiro [Interventions: contemporary art in museums in the state of Rio de Janeiro]], Universidade Federal do Rio de Janeiro, Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ, https://intervencoes.hotglue.me/1
. Sobre os ombros de gigantes [On the shoulders of giants] [curator: Raphael Fonseca], Nara Roesler Gallery, São Paulo, SP
. Arte Como Trabalho: estratégias de sobrevivência dos trabalhadores da arte [Art as Work: art workers' survival strategies] [curatorial team: Carolina Rodrigues, João Paulo Ovídio, Luana Aguiar, Priscila Medeiros], Rio de Janeiro, RJ, artecomotrabalho.com

2020

. Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [30th Edition of the Exhibition Program] [critical text: Leno Veras], Centro Cultural São Paulo, São Paulo, SP
. Ações inscritas, histórias reescritas [Inscribed actions, rewritten stories], Diáspora Gallery, São Paulo, SP
. 2º Salão Nacional de Pequenos Formatos de Britânia [Britânia's 2nd National Small Format Show] [selection: Dayallis González, Raphael Fonseca, Rafael Abdala; curator: Morella Jurado], Museu de Arte de Britânia, Britânia, GO, museu.io/sapf/
. LAVRA [proposal team: Alice Ferraro, Carine Caz, Dinah Oliveira, Jéssica Guia, Jessica Kloosterman, Paula Borghi], Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, RJ

2019

. NaZanza [curatorial team: Aldones Nino, Anna Marques, Bárbara Machado, Camila Mira, Carole Chueke, Juliana Knopp, Juliana Pajek, Loli Brito, Lucas Albuquerque, Osvaldo Carvalho, Pietro De Biase, Silvana Marcelina, Thaís Rocha], Villa Aymoré, Rio de Janeiro, RJ
. Começa pelas mãos e termina no coração [It starts by the hands and ends into the heart] [solo exhibition by Camilla Braga], A Galeria Aberta, Rio de Janeiro, RJ
. INGÁJÁ [curatorial team: Beatriz Pimenta Velloso, Dinah Oliveira, Ivair Reinaldim], Museu do Ingá, Niterói, RJ
. 29ª Mostra de Arte da Juventude [29th Youth Art Show] [curatorial team: Ana Roman, Marcelo Amorim], Sesc Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, SP
. Festival Artes em Rede [Arts in Network Festival], Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
. LAVRA [proposal team: Alice Ferraro, Carine Caz, Dinah Oliveira, Jéssica Guia, Jessica Kloosterman], Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, RJ
. Artes Aquáticas - Verão em Queimados [Aquatic Arts - Summer in Queimados] [curatorial team: Daniele Machado, João Paulo Ovídio], Centro Esportivo e Educacional Golfinhos da Baixada, Queimados, RJ
. Impávido colosso [Intrepid colossus] [curatorial team: Bianca Madruga, Jessica Di Chiara, Letícia Tandeta Tartarotti, Pollyana Quintella], A MESA, Rio de Janeiro, RJ

2018

. Experiência n. 16 - Mesa de Cabeceira [Experiment n# 16 - Bedside table] [applicant: Mariana Paraizo], A MESA, Rio de Janeiro, RJ
. Trans-In-Corporados [Trans-In-Corporated] [selection team: Felipe Ribeiro, Maria Alice Poppe, Janaína Melo, Julia Baker, Lígia Tourinho, Sérgio Andrade], Museu de Arte do Rio, Rio de Janeiro, RJ
. Destraços [curator: Renata Maneschy], Centro de Artes UFF, Niterói, RJ
. A Grandiosa Festa Junina de Santo Antonio do Abacaxi [The Great June Festival of Santo Antonio do Abacaxi] [curatorial team: Bernardo Mosqueira, Pollyana Quintella], Solar dos Abacaxis, Rio de Janeiro, RJ
. Greve geral dos artistas na Phábrika [General artists' strike at Phábrika], Centro Cultural Phábrika, Rio de Janeiro, RJ
. Heróis nunca celebram vilões - heróis apenas celebram vilões [Heroes never celebrate villains - heroes only celebrate villains] [solo exhibition by Igor Vidor], Leme Gallery, São Paulo, SP
. 46º Salão de Arte Contemporânea Luiz Sacilotto [46th Luiz Sacilotto Contemporary Art Show] [selection team: Luise Weiss, Paulo Pasta, Rubens Pontes], Exhibition Hall, Casa do Olhar Luiz Sacilotto, Santo André, SP
. ABRE ALAS 14 [selection and curatorial team: Cabelo, Clarissa Diniz, Ulisses Carrilho], A Gentil Carioca, Rio de Janeiro, RJ

2017

. Saguão de Arte, Escola de Belas Artes [Art Lobby, School of Fine Arts], Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ
. Solo Projects [Rio] Novas Poéticas [New Poetics], Fórum de Ciência e Cultura da UFRJ, Rio de Janeiro, RJ
. S.O.S. SARACVRA [curatorial team: Bianca Bernardo, Paula Borghi], SARACURA, Rio de Janeiro, RJ
. Carpintaria Para Todos [Carpintaria for All], Carpintaria, Rio de Janeiro, RJ . 46º Salão de Artes Visuais Novíssimos [46th Novíssimos Visual Arts Exhibition] [curator: Cesar Kiraly], Galeria de Arte Ibeu, Rio de Janeiro, RJ

2016

. Intervenções entre o XX e o XXI [Interventions between the 20th and 21st centuries] [curator: Beatriz Pimenta Velloso], Museu Nacional de Belas Artes, Rio de Janeiro, RJ
. 4quina, A Gentil Carioca, Rio de Janeiro, RJ
. The 35th edition of Arte Pará [curator: Paulo Herkenhoff; selection team: Marcelo Campos, Paulo Herkenhoff, Walda Marques], Casa das Onze Janelas, Belém, PA

2015

. The 20th meeting of PPGAV-EBA-UFRJ students - Escutas, silêncios e intervalos [Listening, silences and breaks], Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, RJ

Publications

2024

Educação ou vigilância? In: Caminhar através da dança, através da esquiva e de seus saberes, seguimos aprendendo: publicação educativa da 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível. São Paulo: Bienal de São Paulo

2022

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. Porto Alegre: Revista Arte ConTexto, nº 17: Trabalho de arte como cuidado

2021

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.: nove fotografias. Brasília: Cadernos Flacso: artes visuais e educação, nº 18 [orgs. Mara Pereira e Renata Sampaio]

2019

Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. Belo Horizonte: PISEAGRAMA, nº 13

2018

Propagandas. Porto Alegre: Revista Arte ConTexto, nº 14: Pensamento e ação de subsistência

Interviews and public speeches

2024

. Não toque, isto é arte! - a educação sob vigilância [Dont touch, this is art! - education under surveillance]. São José do Rio Preto: Sesc Rio Preto
. Podcast Em obras. São Paulo: Bienal de São Paulo, Bulgari, Spotify / Soundcloud

2023

. Podcast Educativa - Performance Vidro [Educative Talk - Glass Performance] [with Cristiano Castilho e Beto Pacheco] Curitiba: Rádio Educativa FM, Spotify
. Podcast corpo trabalha e forma ideias [The body works and shapes ideas], with Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [with Nati Canto] São Paulo: podcast Arte é Intriga [Art is Intrigue], Spotify
.. Seguranças-artistas quebram quarta parede de espaços de arte e evidenciam trabalho precarizado [Security guards artists break the fourth wall of art spaces and highlight precarious work] [with Anna Ortega]. . Porto Alegre: Nonada Jornalismo.
. Podcast Papo Educativa - Performance Vidro [Educative Talk - Glass Performance] [with Cristiano Castilho e Beto Pacheco] Curitiba: Rádio Educativa FM, Spotify
. PodcastO corpo trabalha e forma ideias [The body works and shapes ideas], with Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. [with Nati Canto] São Paulo: podcast Arte é Intriga [Art is Intrigue], Spotify
. Arte Contemporânea no Brasil de hoje [Contemporary Art in Brazil today] with Jorge Soledar and Monica Coster], Academic Integration Week / Visual Arts - Sculpture, School of Fine Arts, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ
. Corpos, subjetividades e percursos na 35ª Bienal de São Paulo: coreografias do impossível [Bodies, subjectivities and paths at the 35th Bienal de São Paulo: choreographies of the impossible] [with Natalia Quinderé and Bruno Siniscalchi], Espaço Brasileiro de Estudos Psicanalíticos, Rio de Janeiro, RJ
. Trabalhar na Pausa [Working during break], a talk between Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. and Natália Quinderé. Rio de Janeiro: xow.rumi, program Lugar de Políticas e outros saberes [A place for politics and other knowledge]
. Round-table discussion by artist and educator Silvia Schiavone with the invited artists Silvana Marcelina and Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda., at Centro de Artes Calouste Gulbekian, Rio de Janeiro, RJ
. Lecture for Bachelor of Public Safety at Universidade Federal Fluminense
. Lecture for the subject Projeto e Portfólio para artista visual [Project and Portfolio for visual artists], given by Prof. Andréa Hygino at Arts Institute of Universidade do Estado do Rio de Janeiro

2022

.Video Interview: [art_passage] | Amador & Junior Segurança Patrimonial Ltda. + Renata Lucas + Grupo MEXA [MEXA Group]. São Paulo: arte_passagem
.Talk with artists: Sala Compacta 2022 [Compact room 2022 [with Aline Brune, Benedito Ferreira, Cássia Nunes, Laila Terra, Isabela Jaha, Jaíne Muniz, Sophia Pinheiro and Ana Flávia Marú]. Goiânia: Museu de Arte de Goiânia

2021

. Live with Igor Vidor, while performing his solo exhibition VERSOTRAUMA [solo exhibition by Igor Vidor; curator: Viviane Tabach; participation: Jaime Lauriano, Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.], Haus der Statistik, CO-RE, Berlim, DE

2020

. Do precariado e além: uma conversa com Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda [From the precariat and beyond: a talk with Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda.][with Pollyana Quintella]. Rio de Janeiro: a palavra solta, nº 5
. Video Interview:Mostra de Arte da Juventude 30 anos – Entrevista com Antônio Amador and Jandir dos Santos [30 years of Youth Art Exhibition - Interview with Antônio Amador and Jandir dos Santos].São Paulo: Revista E Sesc
. Course Artist as educator, 2º Salão Nacional de Pequenos Formatos de Britânia [Britânia's 2nd National Small Format Show], Museu de Arte de Britânia, Britânia, GO, /watch?v=qbweNci7ze4, youtube.com/watch?v=cYztawXsxdo

Residence

2022

. Pivô Research [supervision: Tiago Sant'Ana], Pivô Art & Research, São Paulo, SP

Awards and nominations

2023

. Nominated as outstanding artist of seLecT_ceLesTe magazine's BEST list
. Nominated for the Performance As Process residency program, Delfina Foundation, Inclusartiz Institute, London, UK

2016

. The 35th edition of Arte Pará [jury: Guy Veloso, Paulo Herkenhoff, Walda Marques], Casa das Onze Janelas, Belém, PA

Public collections

Museu de Arte de Santa Catarina / Fundo Catarinense de Cultura
Museu Nacional de Belas Artes
Museu Paranaense

About the company

2023

. Os serviços da empresa Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. e a barbárie daqui e de lá [The services of Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. and the barbarism here and there] [by Daniele Machado]. São Paulo: seLecT_ceLesTe magazine
. Reels posted on social networks of Fundação Bienal de São Paulo, when the company attended the 35th Bienal de São Paulo - choreographies of the impossible, in 2023 [Narrated by Regiane Ishii]
. Guide of the 35th Bienal de São Paulo - choreographies of the impossible. São Paulo: Bienal de São Paulo
. Catalog of the 35th Bienal de São Paulo - choreographies of the impossible. São Paulo: Bienal de São Paulo
. ‘Onze werkervaring heeft ons hierop voorbereid’ – in gesprek met Antonio Amador en Jandir Junior [with Tanja Baudoin]. Utrecht: Metropolis M
. ‘Our work experience has prepared us for this’ – in conversation with Antonio Amador and Jandir Junior [with Tanja Baudoin]. Utrecht: Metropolis M
. Sociedade limitada [Limited Company] [by Nina Rahe]. Valor Econômico, Caderno Eu &
. Catalog of the exhibition A parábola do progresso [The parable of progress] [eds. André Pitol, Lisette Lagnado, Mariana Delfini, Yudi Rafael]. São Paulo: xSesc São Paulo
. O que restou de ontem [What's left of yesterday]: interventions at Museu da República. Rio de Janeiro: Editora da Escola de Belas Artes
. Dentro da Transparência [Inside Transparency] [by João Paulo Quintella]. Revista Dobra, n# 11, Intervalo [Break]

2022

. Catalog of the Latin American Circuit of Contemporary Art. Porto Alegre: Meteoro Edições
. Catalog of 11º Salão Nacional Victor Meirelles [11th Victor Meirelles National Exhbition] Florianópolis: Museu de Arte de Santa Catarina
. Lecture: Entra no carro, otária: a precarização das relações institucionais e a performatização dos agentes culturais [Get in the car, sucker: the precariousness of institutional relations and the performatization of cultural agents] [by Malena Mendes]. América Invertida [Inverted America] ¿Qué se mueve afuera?, Cycle 2, Red LEHA
. Leaflet about the residency in the context of the arte_passagem [art-passage] project [texts: Felipe Molitor, Bianca Volpi]. Eiffel Building, São Paulo, SP
. Cover of the 13th edition of the magazine [in partnership with Everson Verdião] Rio de Janeiro: Revista Desvio, n# 13

2021

. Lecture and publication of the abstract: Uma análise curatorial da 30a edição do programa de exposições do CCSP. O que pode ser uma curadoria ativista no Brasil? [A curatorial analysis of the 30th edition of the CCSP's exhibition program. What means an activist curatorship in Brazil?] [by Gabriela Costa de Oliveira]. VI ENCONTRO DE PESQUISAS EM HISTÓRIA DA ARTE – EPHA [VI ART HISTORY RESEARCH MEETING], Chair 10, p. 104, Art History Graduate Program of Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo.
. Preview: on the shoulders of giants. New York: Nara Roesler Gallery
. Preview: sobre os ombros de gigantes [On the shoulders of giants] São Paulo: Nara Roesler Gallery
. Promotion on Atelier Cultura's Instagram profile. Rio de Janeiro: Atelier Cultura
. Promotion on the Instagram profile of the Research and Extension Project Mapeando Arte e Cultura visual Periférica [Mapping Peripheral Visual Art and Culture]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
. Video: sobre os ombros de gigantes [on the shoulders of giants] | Amador e Jr. Segurança Patrimonial. São Paulo: Nara Roesler Gallery

2020

.  Catalog of the 30th Edition of the Exhibition Program – Centro Cultural São Paulo: Exposition 2020. São Paulo: Centro Cultural São Paulo
. Catalog of the exposition Ações inscritas, histórias reescritas [Inscribed actions, rewritten stories]. São Paulo: Diáspora Gallery
. Catalog of 2º Salão Nacional de Pequenos Formatos de Britânia [Britânia's 2nd National Small Format Show] Britânia: Museu de Arte de Britânia
. Itaú Cultura Encyclopedia. São Paulo: Itaú Cultural
. Catalog of the exhibition Greve geral na Phábrika [General strike at Phábrika]. Rio de Janeiro [independent publication]
. Catalog of the exhibition INGÁJÁ: intervenções no Museu do Ingá [INGÁJÁ: interventions at the Ingá Museum]. Rio de Janeiro: Publisher of the School of Fine Arts

2019

. átimo de criação e tempo no museu-trabalho-e-trabalha-44h-semanais-e- [a moment of creation and time in the museum-work-and-work-44h-week-and-] [by Jandir Jr. and max wíllà morais]. BUALA
. Catalog of Mostra de Arte da Juventude [Youth Art Show]. Ribeirão Preto: Sesc Ribeirão Preto
. Video: Um Programão de arte e esporte em Queimados, na Baixada Fluminense [A great program of art and sport in Queimados, Baixada Fluminense, a region in northern Rio de Janeiro]. Rio de Janeiro: Rede Globo de televisão, RJ TV 1ª edição

2018

. Maneiras de trabalho e o artista como fornecedor de experiências [Ways of working and the artist as provider of experiences] [by Tanja Baudoin]. Rio de Janeiro: teteia um
. Catalog of the exhibition Mesa de cabeceira - uma exposição de croquis [Bedside table - a sketch exhibition]. Rio de Janeiro: Decult/UFRJ
. Catalog: Trans-In-Corporados: construindo redes para a internacionalização da pesquisa em dança: caderno de resumos [Trans-In-Corporated: building networks for the internationalization of dance research: notebook of abstracts] . Rio de Janeiro: LabCrítica
. Catalog: Evocações da Arte Performática [Evocations of Performance Art]. Inhumas: eRevista Performatus
. Catalog of the exhibition ABRE ALAS 14, carried out at A Gentil Carioca Gallery. babEL Búzios Magazine n3 8. Búzios: GALERIE Armando Mattos
. FAÇO FAXINA - bases contraontológicas para um começo de conversa sobre uma experiência epidérmica imunda [I DO THE CLEANING - counter-ontological bases to start a conversation about a filthy epidermal experience] [by Millena Lízia]. Thesis, PPGCA, Universidade Federal Fluminense

2017

. Catalog: Meeting of the Students of the Visual Arts Graduate Program of Universidade Federal do Rio de Janeiro - Escutas, silêncios e intervalos [Listening, silences and breaks] - XX. Rio de Janeiro: Escola de Belas Artes
. Catalog of the 35th edition of Arte Pará. Belém: Fundação Rômulo Maiorana
. Catalog of the 46th Novíssimos Visual Arts Exhibition. Rio de Janeiro: Galeria de Arte Ibeu

2016

. Catalog of the exhibition Intervenções entre XIX e XXI [Interventions between 19th and 21st centuries]. Rio de Janeiro: EBA/UFRJ
. Video: Event in Belém marks opening night of Arte Pará 2016 Exhibition. Pará: Rede Globo de televisão, Liberal newspaper, 1st edition